Indicaties

De acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde en wordt in China als  een volwaardige manier van genezen gezien. Veelal wordt het ook als een preventieve methode gebruikt waarbij de mensen 2 x per jaar naar de acupuncturist gaan om te voorkomen dat ze ziek worden. Hier in het westen wordt het vooral gebruikt als mensen al ziek zijn. De resultaten hangen af van de tijd dat de klachten al aanwezig zijn en de mogelijkheid deze klachten te behandelen met acupunctuur. Acupunctuur kan niet alles genezen maar kan wel in heel veel gevallen verlichting geven. In 1979 heeft de WHO (World Health Organisation) voor het eerst een indicatielijst samengesteld met aandoeningen waarbij acupunctuur als geneeswijze gebruikt kan worden. In 2003 volgde een herziene versie. In 2017 publiceerden twee Australische onderzoekers een grote literatuurstudie, waarin zij de effectiviteit van acupunctuur beoordelen. Staat uw klacht niet op de indicatielijst,  neem dan contact op zodat we samen kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Klachten die te behandelen zijn met acupunctuur

Klachten die goed te behandelen zijn met acupunctuur

Indicatielijst

allergieën: voor onder andere: voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen
Bewegingsapparaat Sportblessures, whiplash, tenniselleboog, schouderpijnen, rugpijnen, slappe/spastische verlammingen en golferselleboog.
borst: spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen,
gewrichten: stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma), verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties
gynaecologie: menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van verminderde vruchtbaarheid, witte vloed (leukorrhea), begeleiding van IUI/IVF/ICSI-traject
hoofd: hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd Hormonaal: Suikerziekte, menstruatiestoornissen, premenstruele pijnen en spanning (PMS) en overgangsklachten. huid: transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, steenpuisten, zweren.

interne klachten: bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht
keel, neus, oor: (chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen of oorruizen, bepaalde gevallen van doofheid, hoest, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel, tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag
klachten bij kinderen: hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem, oorpijn/ontsteking
ledematen: koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem)
luchtwegen:
Griep, bij- en neusholteproblemen, keelpijnen, bronchitis, allergieën,(chronische) verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma en hyperventilatie.
mentale stoornissen: slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, dwangmatig huilen of lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burn-out
oog: ontstoken ogen, jeukende ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig of vlekken zien, slechtziendheid

spijsvertering: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen of opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik, prikkelbare darm syndroom (IBS), aambeien Spijsverteringstelsel: Slokdarmkrampen, maagslijmvliesontsteking, ontstekingen aan de dunne en dikke darm, spastische darm, verstopping en diarree. Urinewegen en geslachtsorganen
Bedplassen, urineweginfectie, impotentie, brandende pijn tijdens urineren, blaas- of nierstenen, verminderde vruchtbaarheid, vroegtijdige of nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten en bepaalde vruchtbaarheidsstoornissen. verslavingen: rookverslaving, eetverslaving, alcoholverslaving, drugsverslaving zenuwstelsel: hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn (neuralgie), zoals:- intercostaalneuralgie (zenuwpijn tussen de ribben) – ischias, ischialgie – neuralgie na gordelroos – aangezichtspijn, trigeminusneuralgie gevolgen van whiplash (pijn, duizeligheid, moeheid, concentratieverlies), epilepsie, gevolgen van CVA (hersenbloeding, herseninfarct) zwangerschapsklachten: misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding, borstontsteking
Overige Hoofdpijn, migraine, burn-out, reumatische klachten, slaapstoornissen, psychische labiliteit, depressie, nervositeit, fobieën, uitputting (zowel geestelijk als lichamelijk), huidklachten, acné en eczeem en RSI (muisarm). Staat uw klacht niet in de bovenstaande opsomming, neem dan gerust contact op. Wanneer u zwanger bent of denkt dit te zijn dient hiervan tijdens het eerste consult melding te worden gemaakt.